Den moderne sporingsmetode er Track and Trace – men hvad betyder det?

Vi kender alle til glæden og endnu mere til den utålmodighed, som følger efter. Man har netop bestilt en pakke hjem fra nettet og nu skal man bare vente. Men allerede efter man har tastet sine oplysninger ind og bekræftigelsesmailen er modtaget, så indtræder utålmodigheden. Og i denne proces kan man følge med. Du kan nemlig få en sporingskode, som gør, at du kan følge med i hvor pakken befinder sig, hvor langt den er nået og hvornår du kan forvente at modtage den. Dette kaldes Track and Trace.

Track and Trace betyder kort sagt, at du kan spore din ordre. Du får udleveret en kode, som er et langt med 10 til 22 cifre, som du kan indtaste på leverandørens sporingside. Dette er forskelligt fra fragtfirma til fragtfirma, hvorfor du skal være opmærksom på, hvilket fragtfirma du bruger.

Hvilke firmaer bruger Track and Trace?

I dag findes der mange forskellige leverandører i Danmark, som kan levere dine pakker. Disse er bl.a. PostNord, DAO 365, UPS, DHL, GLS, Bring m.m. Disse leverandører har alle det til fælles, at de bruger Track and Trace på deres pakker.

Dog kan de forskellige transportører godt have nogle meget forskellige måder at gøre det på. Du vil ofte modtage en bekræftigelsesmail fra producenten af det, som du har købt, hvori du enten kan vælge spor ordren (som en knap):

Dette er et eksempel på, hvad man kan modtage på sin mail, når ordren bliver bekræftet.

Ellers vil du ofte modtage nummeret i en email, hvor du enten kan trykke på ”her kan du spore din ordre” eller ”her er dit Track and Trace-nummer”. Derfor skal man også være vågen, fordi det aldrig er ens. Nogle gange kan de endda kalde det noget forskelligt.

Dette er et eksempel på, hvad man kan modtage på sin mail, når ordren bliver bekræftet.

Som ovenstående viser, kalder GLS det ikke for Track and Trace, men for pakkesporing. Princippet er dog fuldstændig det samme, fordi begge steder har til formål at hjælpe kunderne med at finde frem til deres pakke og/eller status på den.

Her er du og dine kunder sikret et Track and Trace nummer hver gang.

Dette er et eksempel på, hvad man kan modtage på sin mail, når ordren bliver bekræftet.

Hos PostNord tracker de ”kun” dine pakker. Her indtaster du blot dit Track and Trace nummer i feltet, hvor der står ”pakkenummer”. Herefter vil du kunne se, hvad status er på din pakke.

Derfor bruger de fleste kendte danske leverandører/transportører Track and Trace på den ene eller anden måde. De kan godt have forskellige opfattelser af, hvad de skal kalde det og hvordan de oplyser kunden omkring det, men de bruger det. Derfor kan du også være ret sikker på, at det fragtfirma som du vælger, også bruger Track and Trace, så du let og enkelt kan følge din pakkes færd hjem mod dig.

Jeg kan ikke få min Track and Trace-kode til at virke?

Nogle gange kan det selvfølgelig også drille og det kommer man aldrig udenom, når man arbejder med teknik. Du vil modtage en mail fra din leverandør, hvori din sporingskode vil være. Dog kan du have fået den så hurtigt, at systemet faktisk ikke rigtig har kunne følge med.

Når du har bestilt din pakke, så pakkes den og postvæsenet får besked. Herefter skal postvæsnet give besked om, at den er hos dem, i deres distributionscenter eller at den er leveret. Dette kan godt være lidt forsinket, fordi det er et stort stykke arbejde, der skal gå op. Der er nemlig lige en person eller en maskine, som skal scanne dem, før du modtager dine sporingsoplysninger.

Derfor skal du altid væbne dig med tålmodighed, når det handler om Track and Trace, fordi alting tager tid. Derfor anbefaler vi, at hvis koden ikke virker, så vent et par timer og brug igen. Hvis der går 24 timer, fra du modtager mailen med sporingsnummeret i og du stadig ikke kan spore pakken, så skal du kontakte din leverandør, fordi så kan der godt være gået noget galt.