Hvorfor vælge miljøvenlig emballage?

Der er stor fokus på miljøet for tiden, og dette skyldes at der er et overforbrug af jordens ressourcer, dette forbrug kan miljøvenlig emballage være med til at reducere.

En god mulighed for at gøre sin virksomhed mere miljøvenlig, er at kigge på ens emballage.
Et godt sted at starte er at bruge kasser der passer til det der sendes, samt at sørge for fyldet er miljøvenligt, da de fleste pakker skal have noget fyld i, for at varen ikke bliver beskadiget under forsendelsen.

Fyldet kan blandt andet erstattes med bionedbrydelige pakkechips, det er disse veje der skal tænkes når der snakkes om miljøvenlig emballage.

Hvad er miljøvenlig emballage?

Miljøvenlig emballage er en form for emballage som er fremstillet af miljøvenlige materialer, som ikke har sat store klimaaftryk på kloden.
Når der kigges efter miljøvenlig emballage, kan disse 3 ting være gode at kigge efter;
Om materialet kan genanvendes, om det er biologisk nedbrydeligt og om det kan genbruges.

Hvordan finder man miljøvenlig emballage?

Der findes mange forskellige miljøvenlige emballager, en af de vigtige ting at kigge efter er om papiret er certificeret, eller kigge efter om emballagen er mærket med EU blomsten.
De vigtigste certificeringer at kigge efter er FSC og PEFC™.

Hvad betyder det at noget er certificeret?

En FSC og en PEFC-certificering, er en måde hvorpå man kan dokumentere at man indkøber og kan videresælge certificeret materialer.
Certificeret materialer kan spores i hele deres produktionsproces, lager proces og hvordan de er blevet administreret. Hvilket vil sige at alle forhandlere af disse certificeringer, skal have et sporbarhedscertifikat.

Gavner det min virksomhed at anvende miljøvenlig emballage?

Det korte svar er, ja. Der er en stor konkurrencefordel i at være en bæredygtig virksomhed og det klinger rigtig godt i de fleste kunders ører, at en virksomhed bruger miljøvenlig emballage.
Investeringer i bæredygtighed kan altid betale sig, og de kan aktivt være med til at styrke ens konkurrenceevne. Miljøvenlighed og bæredygtighed, er nogle gode nøgleord at bruge i sin markedsføring.